Norja ja upeat Lofootit

Vihdoin Norjapostaus!

Pohjois-Norjan kauneus veti mut ihan sanattomaksi useampaan kertaan ja toisinaan en pystynyt muuta kuin toistelemaan sanoja “ihanaa” “upeaa” “kaunista” jne. Kamera räpsyi jatkuvasti ja tuntui että siltikin jäi niin paljon kuvailematta! Aivan käsittämättömän ihania maisemia kaikkialla minne katsoi: korkeita vuoria, söpöjä taloja ja mökkejä, kirkkaan sinistä vettä, lampaita…

Luonto muuttui heti jotenkin uskomattoman lumoavaksi kun saavuttiin Norjan puolelle. Suosittelen kyllä Pohjois-Norjaa ja Lofootteja jos yhtään tykkää kauniista maisemista (kukapa ei), vuorille vaeltamisesta tai surffaamisesta. Meillä oli ainakin aikalailla täyden kympin reissu, enkä ole muunlaisia kommentteja kuullut keneltäkään joka kyseisillä mestoilla on vieraillut.

Meidän reissu Lofooteille kesti kaikenkaikkiaan vajaan viikon. Lähdettiin tupaten täyteen ahdetulla farmarivolvolla liikenteeseen, mutta vaihdettiin Oulussa asuntoautoon, joka on nyt meidän reissuauto! On ehditty jo monta surffireissua sillä tehdä vaikka se ei vielä montaa viikkoa ole meillä ollutkaan. On ollut jo pitkään ollut haaveena ostaa ja rakentaa reissupaku, mutta päädyttiin nyt sitten aika extempore ostamaan asuntoauto. Ei ole kyllä kaduttanut yhtään vaikka olisihan se ollut ihana rakentaa ja sisustaa paku just oman mielen mukaan, mutta aion kyllä tähänkin autoon sisustuksen muodossa tuoda vähän omaa kädenjälkeä. 🙂

Lähdettiin reissuun aika rennolla fiiliksellä, meillä ei ollut mitään tiukkaa aikataulua tai suunnitelmaa. Tarkoituksena oli tietysti edetä mahdollisimman pian Lofooteille, jotta olisi siellä sitten kunnolla aikaa fiilistellä paikkoja, haikkailla ja aaltojen salliessa surffailla. Lähdettiin reissuun myöhään lauantai-iltana ja pysähdyttiin ensimmäiseksi yöksi Lohtajan Ohtakarille (suosittelen käymään, upeimpia biitsejä Suomessa) rannalle telttailemaan.

Aamulla lähdettiin varhain jatkamaan matkaa, käytiin katsomassa paria asuntoautoa ennen Oulua, kunnes Oulusta sitten löytyi tämä meidän yksilömme. Sillä ei vielä ole nimeä, pitäis keksiä joku! Onko ehdotuksia? Oulussa hoidimme myös tarvittavia shoppailuja matkan varrelle ja syötiin nopeasti. Seuraava stoppi Oulun jälkeen oli Haaparannassa, jossa tehtiin kaikki tarvittavat ruokaostokset sillä ajatuksella ettei Norjasta tarvitse sitten ostaa yhtään mitään. Eikä ostettukaan, Unstadissa olevan leirintäalueen kahvilasta ostettiin korvapuusti puoliksi ja cappuchinot, siinä se! 🙂

Reissun toinen yö vietettiin Muoniossa, jonne myöskin Norjassa olleet ystävät Johanna ja Riki saapuivat yöksi. Harmi että meillä meni reissuaikataulut niin ristiin ettei ehditty Norjassa viettää aikaa yhdessä, mutta oli kivat iltahengailut Muoniossa kuitenkin. 🙂  Jos reissukuvat ja muutenkin upeat kuvat kiinnostaa niin Johannalta löytyy kuvia Instagramissa tililtä nimeltään @johannaketo <- Käykää kattoon!

Norjan puolelle päästyämme maisemat muuttuivat koko ajan kauniimmiksi ja kauniimmiksi. Pysähdyttiin välillä uimaan kristallinkirkkaassa jäämeressä (matkustaminen oli välillä vähän hikistä lähes +30 asteen helteellä) ja ihastelemaan muuten vaan upeita maisemia. Vihdoin päästiin Lofooteille ja ensimmäinen yö yövyttiin Svolvær -nimisessä paikassa. Auto rannalle parkkiin ja iltaruokaa väsäämään. Syömisen jälkeen oltiinkin niin poikki että luettiin vain kirjojamme ja alettiin aikaisin nukkumaan.

Seuraavana päivänä jatkettiin matkaa ajellen Lofoottien upeissa maisemissa. Matkamme vei ensin Haukland beachille uimaan ja sen jälkeen vaeltamaan vuorenrinnettä ylös. Aurinko paistoi ja lämmintä oli. Superhelteet olivat saapuneet myös Pohjois-Norjaan. Hiki lensi ja huipulle päästiin. Palkintona oli upeita maisemia silmän kantamattomiin. Siinä aikamme kuvailtuamme ja kahvit juotuamme lähdimme kipuamaan takaisin alas. Haikin jälkeen käytiin vielä rannalla suihkussa, minkä jälkeen päätettiin lähteä ajamaan kohti Unstadia.

Unstad sijaitsee aika lähellä Hauklandia ja ajomatka ei siis ollut pitkä. Tiet olivat välillä hirvittävän kapeita ajaa tuollaiselle asuntoautolle ja Unstadiin johtava tunneli oli vain yhden kaistan levyinen. Alkoi jo vähän pelottaa, onneks mun ei tarvinnut ajaa! Unstad on pieni kylä vuorten keskellä, jossa sijaitsee Lofoottien yksi (tunnetuimmista?) surffispoteista.

Unstad on viime vuosien aikana kasvattanut suosiotaan ja surffareiden lisäksi sinne suuntaa myös muita reissaajia ja haikkaajia. Onneksi paikka oli ainakin meidän siellä ollessamme erittäin rauhallinen eikä siis todellakaan mikään turistirysä. Reissulaisten lisäksi söpö kylä pitää sisällään parikymmentä taloa ja lampaita.

Parkkeerattiin pyörillä oleva kotimme aivan rannan tuntumaan, jotta aamulla voi heti tsekata aaltotilanteen eikä tarvitse edes sängystä nousta ylös. On myös tosi rauhoittavaa nukkua ihan meren äärellä ja kuunnella sen ääniä ennenkuin nukahtaa ja heti kun herää! ❤

Seuraava päivä olikin aika sateinen, eikä aaltojakaan ollut, joten päivä meni aikalailla voimia keräillessä. Lueskeltiin kirjoja, juteltiin, syötiin, käytiin kalastamassa ja hengailtiin kivojen leirinaapurien kanssa.

Torstaina viimein saatiin aaltoja! Oli aika pientä, mutta surffia kuitenkin! Arvatkaa oltiinko innoissaan. Vedessä vierähti päivällä n. 4 tuntia ja illalla vielä lisää. Illalla oli erittäin väsynyt, mutta hyvin onnellinen fiilis. Vedessä oli tosi paljon porukkaa, johtuen ainakin osittain siitä ettei aaltoja ollut näkynyt oikeastaan lainkaan edeltävän viikon aikana, joten kaikki Unstadissa majailevat surffarit olivat odottaneet näitä aaltoja saapuvaksi kuin kuuta nousevaa.

Toivottiin kovasti että aaltoja olisi riittänyt vielä seuraavalle päivälle, joka oli meidän reissun viimeinen päivä Norjassa. Aamulla jouduttiin kuitenkin toteamaan että meri oli jälleen täysin flat, joten pakkailtiin rauhassa kamat ja aloitettiin meidän kotimatka.

Norjaan mennessä ajettiin Suomen puolta ja Kilpisjärven kautta, mutta nyt huristeltiin Ruotsin puolelta mahdollisimman suoraa tietä. Aika vähillä pysähdyksillä mentiin ja kun toinen ajoi, toinen nukkui. Oulusta napattiin sitten volvo matkaan ja mä ajoin sen kotiin. Meidän matka ei tosin loppunut vielä siihen, vaan kaverin yllätyssynttärit odotti Larsmossa saaressa, joten suunnattiinkin sitten sinne vielä viikonlopun viettoon kaveriporukan kesken.

Huikea lopetus huikealle lomalle! Lämmöllä voi muistella. ❤

4 thoughts on “Norja ja upeat Lofootit

1. Tuntuu, että omasta suusta tulee nuo samat ihanaa, upeaa, mahtavaa lausahdukset kun näkee sinun kuvasi.
    Lomaa suunnitellessa katseeni siirtyy sina karttapallolla alaspäin Vaasasta. Alpit voisi hyvin vaihtaa lofoottwihin. !
    Paljon ihania elämyksellisiä reissuja teille teidän uudella matkailuautolle.
    Laita ihmeessä kuvia sisustuksesta joissa näkyy kädenjälkesi .

1. Kiitos paljon! 🙂 Suosittelen kyllä käymään, yllätti tosiaan itsenikin aivan täysin maisemien upeus, vaikka kuvia oli paljon nähnytkin aiemmin! Ei muuta kuin reissua suunnittelemaan! 🙂

1. Hei! Eihän niitä kenenkään pakko ole laittaa, mielestäni jokaisen oma päätös millaisia kuvia blogissaan julkaisee. Itse en näe mitään pahaa tai erikoista kuvissa joissa peppu esiintyy (mielestäni aika normaali ja luonnollinen osa ihmiskehoa) joten kai sitten saan niitä myös blogissani julkaista 🙂 Varmasti vastaisuudessakin tulen niin tekemään, joten jos ne ovat sinulle ongelma, suosittelen ehkä lukemaan jotain muita blogeja!